Det gäller att företag som inte har e-handel startar upp en sådan, för att kunna konkurrera och framförallt för att ens ha en framtid på dagens marknad. E-handeln tar en allt större del av försäljningstillväxt och det inte minst inom det som kallas för sällanköpsvaruhandeln.
I ett tidigare inlägg skrevs det om hur man startar en e-handel eller webbshop på bästa och enklaste sätt. Bland annat genom att köpa en redan färdig webbshop och fylla med produkter. En slags färdig e-handelslösning med andra ord. I skrev även vad som är viktigt att tänka på gällande nisch på sin butik på nätet, det gäller ju att ha en avgränsning som gör att man specialiserar sig på något. Vare sig det kanske är skor, batterier, stickade tröjor eller vad det nu kan vara.
Småbarnsföräldrar shoppar allt mer på nätet
E-handeln i Sverige ökar ständigt. Men vilka är de vanligaste kunderna egentligen? I en artikel i Dagens Industri går det att läsa om hur näthandeln ökade med hela 16 procent under bara förra året och mest växte nätshoppandet bland småbarnsföräldrar. Denna kategori kunder köper mestadels barnartiklar och leksaker. Att kunna handla på flexibla tider, kanske sent på kvällen när barnen somnat, är det som gör att det passar småbarnsföräldrar så väl att shoppa på nätet i stället för i butiker på stan. En annan stor fördel med att shoppa på nätet för stressade människor är att det finns en möjlighet att få sakerna levererade hem, något som sparar tid och förenklar shoppingen väsentligt.
- 67 miljarder kronor omsatte e-handeln i Sverige vilket motsvarar knappt 8,7 procent av den totala detaljhandeln.
- Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats.
- Framtiden för de fysiska butikerna inom framför allt elektronikhandeln och modehandeln ser rätt så mörk ut. Var tredje elektronikprodukt säljs på nätet och inom modeindustrin säljs hela 16 procent online.
- Allt fler använder mobiltelefon i näthandeln, främst i den yngre generationen.
- Hälften av alla e-handelskonsumenter handlade via telefonen vid sitt senaste köp.
Det är Postnord som tagit fram en e-barometer för hela förra året. Där beskrivs bland annat det förändrade konsumentbeteendet.