Att e-handeln växer i blixtens hastighet är ett faktum och antalet aktörer på nätet blir ständigt fler. I takt med att tid värderas mer än tidigare väljer konsumenterna att handla smidigt och snabbt bakom skärmen. Den ökade handeln på nätet leder dock till ny problematik för de växande butikerna. Större lagerytor behövs och ett smidigt system är ett måste.
Ökad försäljning leder till lagerproblem
Det är självklart ett positivt inslag med ökad försäljning i verksamheter. Den ständigt ökade e-handeln leder till helt nya omsättningsnivåer, men det innebär också nya krav. Att sälja mer leder automatiskt till nya lagerbehov. Större ytor och mer flexibilitet i lagersystemet är ett måste för att underhålla den växande e-handeln i verksamheter. Tipset är att investera i en större lageryta med en entresol som ser till att utnyttja höjden i en befintlig lagerlokal. Det finns färska rapporter om att många e-handelsaktörer som befinner sig i växande fas lider av konkreta lagerproblem. Konkurrensen om lagerlokaler i storstäderna är benhård och tyvärr känner få till entresollösningarnas fantastiska förmåga att anpassa lokaler till de nya kraven. Med hjälp av en entresol kan lagerlokalen anpassas efter önskemål gällande höjd och storlek, men även lastförmåga. På så sätt kan ett företags e-handelsintäkter garanteras genom att mer plats för det växande lagret genereras.
Nya rekord för svensk e-handel
Under 2017 omsatte den svenska e-handeln inte mindre än 67 miljarder kronor. Något som i det konkreta är en ökning med 16 procent i jämförelse med året innan. Av Sveriges totala detaljhandeln utgör e-handeln hela 9 procent, vilket är en ganska mäktig siffra i sammanhanget.
Det är framför allt dagligvaror, sport och fritid som ökat mest när det kommer till försäljningen på nätet. Den starka träningstrenden bidrar till att fler också väljer att handla produkter inom sport och fritid på nätet. Mode och skönhet är kategorier som sedan näthandelns tidiga epok toppat listorna.